Wat is de betekenis van SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Het is de kunst van het scoren in de gratis (organische) resultaten van Google. Je kunt je website hier middels tal van factoren voor optimaliseren. SEO resultaten zijn de resultaten aan de linkerkant in Google.
Google wil haar gebruikers de beste zoekresultaten geven. Hiervoor crawlt haar zoekmachine het web en slaat alle websites / webpagina’s op in een index. Wanneer er een zoekopdracht wordt geplaatst (dit gebeurt miljarden keren per dag) kijkt Google met name naar de relevantie (zoals keywords), populariteit (zoals backlinks, SEOcial), actualiteit, kwaliteit en leesbaarheid (code) om te bepalen welke resultaten er bovenaan getoond moeten worden.
Tip: SEO E-book
Kijk ook eens naar het SEO boek Winnen in Google. Dit boek bevat een praktische handleiding met alles wat je moet weten over SEO om hoger in Google te komen.
SEO is een echte wetenschap geworden. Hoe groter het internet groeit, des te moeilijker het natuurlijk wordt om op de eerste plek te belanden op termen met een hoge concurrentie. Google hanteert honderden factoren om de volgorde van deze resultaten te bepalen en in dit boek leer je de belangrijkste.
SEO versus Google Adwords
Je kunt met je website scoren in de zogenaamde ‘organische resultaten van Google‘. Dit zijn de gratis resultaten aan de linkerkant, dus niet de Google Adwords advertenties aan de rechterkant en bovenin Google. Zie het screenshot hieronder ter illustratie:
On-Page SEO & Off-Page SEO
Daar waar online marketing uit twee kanten bestaat (bezoekers trekken en bezoeker converteren) bestaat SEO eveneens uit twee kanten, te weten: ‘on-page’ en ‘off-page’ SEO.
- On-page SEO factoren zijn alle factoren op je website zelf die bijdragen aan de zoekmachine-vriendelijkheid van je website. Je kunt jouw website in alle details optimaliseren zodat je website hoger in Google komt.
- Off-page SEO factoren zijn alle factoren buiten je eigen website om die bijdragen aan de populariteit van je website in de ogen van Google. De belangrijkste factor hierin is altijd het verkrijgen van zogenaamde backlinks geweest. Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Tegenwoordig kun je de invloeden van social media daar bijvoorbeeld ook toe rekenen.
Bron: IMU.nl