Responsive website
Een responsive website is momenteel een must have voor elke ondernemer of website beheerder. Je moét er echt een hebben om optimaal resultaat te behalen met je website! Want zeg nu zelf, als je op een website terecht komt dat ouderwets weergegeven wordt, klik je hem net zo makkelijk weer weg en zoek je verder, toch?
Wat is een ‘responsive’ website?
Een responsive website, is een website waarvan de inhoud zich aan het apparaat van de bezoeker aanpast. Een website op de computer is te breed om op de smartphone te tonen. Een responsive website zorgt ervoor dat de content zo wordt aangepast dat het goed leesbaar is op een smartphone en/of tablet. Liggend of staand maakt niet uit, een responsive website past zich altijd aan. Het gemak van een responsive website is iets dat de internetgebruiker van tegenwoordig erg waardeert.
Cijfers van het CBS laten zien dat het internet gebruik van 2017 ten opzichte van 2012 erg verandert is. Ik zal een voorbeeld noemen. 72% van de jongeren in 2012 bezochten het internet via een mobiele telefoon, dat is gestegen naar 95,7% van de jongeren tot 25 jaar in 2017. En in diezelfde doelgroep is ook een stijging te zien met het gebruik van de tablet, 25,1% in 2012 naar 32,1% in 2017.
Misschien zijn de jongeren niet helemaal je doelgroep, maar de doelgroep voor de ondernemer laat een nog grotere stijgingen zien. In 2012 bezochten 57,1% van de Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 45 jaar het internet via een mobiele telefoon. In 2017 is dat maar liefst 94,4%! Nog een opvallend puntje; de ouderen van 65+. In 2012 maakte 4,4% van de 65+’ers in ons land gebruik van een mobiele telefoon. In 2017 is dat gestegen naar 40,2%! Kortom, een flinke stijging bij alle leeftijden. En als ondernemer kan je daar slim op inspelen. Maar ja, daar hoort nu eenmaal een responsive website bij! Want je wilt toch zeker niet dat bezoekers je website verlaten, doordat je website simpelweg niet goed weergegeven wordt op een mobiel of tablet?
Nog meer redenen waarom je website responsive moet zijn:
- Je wordt beter gevonden in Google! En dat kan misschien wel je belangrijkste reden zijn om je website aan te passen. Met name in de mobiele zoekresultaten zul je hoger scoren. En wanneer je website niet responsive (genoeg) is, en die van je concurrent wel, dan zal je lager geplaatst worden in de zoekresultaten. Minder goed gevonden worden, betekent potentiële klanten mislopen, en dat willen we niet.
- Lagere bounce rate, wat is de bounce rate? De bounce rate van je website staat gelijk aan de snelheid dat bezoekers je website weer verlaten. Bijvoorbeeld doordat je website niet responsive is, en bezoekers je website direct weer verlaten. Om vervolgens verder te zoeken naar een betere, misschien wel de de concurrent. Een website dat goed en overzichtelijk weergegeven wordt op mobiele apparaten zorgen ervoor dat bezoekers op je website blijven!
- Je website is zo geoptimaliseerd dat de laadtijd aanzienlijk versneld. Afbeeldingen hoeven namelijk niet meer groot weergegeven te worden. En dat zorgt er weer voor dat bezoekers je website niet weg klikken omdat het simpelweg te lang duurt voordat de pagina geladen is.
- Een responsive website creëert een stukje professionaliteit en helpt je geloofwaardigheid bij klanten te vergroten. Als bezoekers de juiste informatie op een goede manier kunnen vinden zal ze dat aanmoedigen door te denken over het aanbod. Daarnaast wordt je bedrijf of organisatie als modern beschouwt, eentje die mee gaat met de tijd en de ontwikkelingen van het internet!
- Je kan er straks niet meer om heen. Een website dat op je pc, tablet en mobiel goed weergegeven wordt, zal in de toekomst nog meer een ‘must have’ worden! Je kan simpelweg niet meer zonder. De trend van het internet gebruik op mobiele apparaten zal blijven stijgen, daar kan je nu slim op inspelen!
Nog geen website met een responsive design? Websitetoday.nl maakt websites dat goed weergegeven wordt op elk apparaat. Bekijk het portfolio en de mogelijkheden. Of neem direct contact op voor een vrijblijvende offerte!