Kennisbank

Tips om hoger te scoren in Google

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    Hulp-in-de-tuin-google - Websitetoday.nl

    Wat is SEO?

    SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Het is de kunst van het scoren in de gratis (organische) resultaten van Google. Je kunt je website hier middels tal van factoren voor optimaliseren. SEO resultaten zijn de resultaten aan de linkerkant in Google. Een iets uitgebreidere uitleg over SEO staat beschreven in mijn andere blog: Wat is SEO?

    Hoger scoren in Google!

    Hoe doe je dat? Websitetoday beschrijft in dit artikel de beste SEO tips voor het jaar 2020. Ik beschrijf een aantal kernpunten om überhaupt te scoren in Google.

    1. De snelheid van je website
    2. Content en afbeeldingen
    3. Het gebruik van plugins
    4. Links, zowel intern als extern

    Je website moet snel zijn!

    Laten we beginnen met het feit dat je zelf al heel veel (gratis) invloed kan hebben om hoger te ranken in Google. Een belangrijk aspect voor Google is bijvoorbeeld de snelheid van je website. (test de snelheid van je website via bijv. tools.pindom.com) Om goed te scoren in Google hanteren zij een ideale laadtijd van 0 tot 2 seconden. Precies, dat is supersnel! De gedachte van Google is eigenlijk voor de hand liggend. Iemand die Google gebruikt om iets te zoeken, moet dat zo snel mogelijk kunnen doen. Een trage website is dan niet iets wat heel erg meehelpt.

    Ideale-laadtijd-google - Websitetoday.nl
    Bron: Portent.com

    Een tweede gedachte van Google over de snelheid van websites is dat we tegenwoordig veel meer websites bezoeken via onze smartphone. Het inladen van een website over een draadloos netwerk van de smartphone moet ook zo snel mogelijk gebeuren. En gemiddeld laden smartphones trager dan computers.

    Als laatste, en misschien voor ons de meest relevante reden:  het is voor jouw bezoekers erg belangrijk dat de website snel inlaad. Iedereen kent het wel dat, als je te lang moet wachten, je gewoon terug gaat naar Google en het volgende resultaat aan klikt. En dat heeft invloed op jouw onderneming! Als bezoekers de website verlaten omdat zij te lang moeten wachten, betekent dat minder bezoekers, betekent minder offertes, minder contactaanvragen, minder webshop verkopen. Met een mooi marketing woord: minder conversies! Portent.com heeft een onderzoek gedaan naar wat de impact is van laadtijd heeft voor gemiddelde conversies. Wil je de snelheid verbeteren van jouw website? Lees mijn blog “WordPress website versnellen!” hoe je dat zelf kunt doen!

    Naast dat je website snel moet zijn, moet het ook een veilige website zijn. Zorg er daarom voor dat je website altijd beschikt over een SSL certificaat. Een certificaat alleen is nog niet voldoende, je website onderhouden, bijwerken en regelmatig updaten telt ook mee!

    Je eigen content schrijven!

    On-page content is heel erg belangrijk voor jouw website. Content zijn de teksten en afbeeldingen waarmee jouw website gevuld is. Eigenlijk alles wat je aan de voorkant ziet (on page). Google maakt gebruik van kunstmatige intelligentie waarbij zoekopdrachten van gebruikers breed geïnterpreteerd worden. Gebruik bijvoorbeeld niet alleen een keyword als Tuinhulp, maar schrijf teksten op je website die zinnen bevat als ‘hulp voor in de tuin’ of ‘hulp in de tuin voor ouderen’. Probeer jezelf te verplaatsen in een bezoeker, en bedenk dan wat hij/zij zal invullen bij Google om uiteindelijk op jouw website terecht te komen. Vind je dat lastig te bedenken? Begin met een zoekopdracht te schrijven in Google, en zij zullen jou alvast een aantal suggesties geven waar regelmatig op gezocht wordt.

    Hulp-in-de-tuin-google - Websitetoday.nl

    Belangrijk voor het schrijven van je eigen content!

    Een webpagina bestaat altijd uit een titel (H1), subtitels (H2/H3) en tekst. Het is erg belangrijk dat de titel van de pagina overeenkomt met de inhoud van de tekst. Als je bijvoorbeeld een artikel of pagina schrijft over hulp in de tuin, speciaal voor ouderen gebruik dan geen titel als Tuinieren is leuk! Een betere suggestie zou zijn ‘Wij bieden hulp in de tuin voor ouderen’. Deze titel bevat verschillende keywords als ‘hulp’, ‘tuin’ en ‘ouderen’. Precies de termen die overeenkomen met de inhoud van de pagina.

    Gebruik geen overkill aan keywords, denk aan de ‘zoekwoorddichtheid’

    Een ander belangrijk aspect is dat je de webpagina niet vol propt met bepaalde keywords. Elke zin beginnen met ‘Hulp in de tuin voor ouderen is echt iets voor jou!’ Of ‘Hulp in de tuin voor ouderen nu vanaf …’ is echt een no-go. Google zoekt een perfecte balans in het gebruik van keywords, zinsopbouw, kopteksten en het gebruik van afbeeldingen. Teksten schrijven voor de gebruikers van je website, én rekeninghoudend met de eisen van Google is erg lastig. Gelukkig bestaan er marketing bureaus die gespecialiseerd zijn in het schrijven van goede teksten.

    Gebruik regelmatig afbeeldingen op je pagina’s!

    Misschien een beetje cliché, maar een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Stel, je Googled naar ‘Zwemmen met dolfijnen’ en je klikt op een resultaat. Je komt dan op een website dat een groot header afbeelding heeft. Dat is mooi, en wordt veel gebruikt. Maar dan wil je zien waar het precies over gaat, een mooie foto van een zee met strand zegt al wel iets over zwemmen, maar nog niet direct over het feit dat je met dolfijnen kan zwemmen. Dat dekt namelijk nog niet volledig de boodschap die je wilt overbrengen. Het spreekt veel meer aan als je direct ziet wat er wel aangeboden word. Dat kan via een film of foto die het totale plaatje weergeeft. Het kindje met een dolfijn is waar we naar op zoek waren. Je trekt hierdoor direct de aandacht en de bezoekers zullen langer blijven.

    zee-strand - Websitetoday.nl
    Kies dan niet voor een mooie foto als dit.
    Zwemmen met dolfijnen - Websitetoday.nl
    Maar kies voor een foto zoals dit.

    Een ander voorbeeld, je Googled naar autowerkplaats. Als de afbeeldingen op de website niets laten zien over een werkplaats dat vol staat met auto’s, sla je de plank mis. Als je nu de juiste afbeeldingen gevonden hebt, probeer deze dan ook een juiste titel te geven. Upload geen afbeeldingen die ‘image-crop205_width-300.jpg’ heten. Hernoem deze naar ‘zwemmen-met-dolfijnen.jpg’ of waar jou onderwerp dan ook maar over mag gaan. Hierdoor wordt de website ook gevonden in Google Images. Als laatste, kijk goed naar de grootte van de afbeelding. Upload geen foto’s van 6mb per stuk. Reduceer de grootte en de afmetingen naar een acceptabel en zo laag mogelijk resultaat. Hoe je dat doet? Lees mijn blog over: WordPress website versnellen! Wil je meer online marketing trips en tricks ontvangen? Neem contact op met mij om te overleggen wat ik voor jouw website kan betekenen.

    Gebruik een Plugin!

    Als je een website hebt dat draait op WordPress, is het gebruik maken van een SEO plugin erg slim om te doen! Bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin. Deze applicatie zorgt voor de technische onderbouwing van SEO op jouw website. Met een vrij eenvoudig installatie proces heb je al de eerste stappen gezet om in Google zichtbaar te worden. Daarnaast kan je per pagina, blog of portfolio bericht de technische kant verbeteren. Als je Yoast hebt geïnstalleerd ontstaat er onderaan elke pagina een aantal instellingen. Yoast geeft aan of de zinsbouw, zinslengte, keywords en dergelijke goed zullen scoren. Ook heb je invloed op hoe je webpagina eruit ziet als men de pagina deelt op social media. Google maar eens op het gebruik van Yoast, er zijn talloze blogs die je helpen de eerste stappen te zetten.

    Interne, Outbound en backlinks!

    En dan als laatste kernwaarde, links. Ik begin met ‘Outbound’ links. Google is namelijk zeer geoptimaliseerd en meet ook hoeveel jouw website linkt naar andere websites. Het valt onder een rijke content. Rijke content is tekst dat kloppend is, maar het wordt ook ondersteund door links naar bijvoorbeeld bronnen, of websites met nóg meer informatie over dat onderwerp. Outbound links kunnen bijdragen aan de lading van je boodschap en onderwerp. Het is wel zo dat je het liefste hebt dat de bezoeker zo lang mogelijk op jouw website blijft, maar net als in dit artikel zijn er verschillende links te vinden die dit verhaal versterken en onderbouwen.

    En je raad het al, backlinks is precies het tegenovergestelde van outbound links. Backlinks zijn links die verwijzen naar jouw website. Zie dat als een soort aanbeveling voor je website, wat uiteraard fantastisch is. Je zou kunnen denken, hoe meer links naar je website, hoe beter! Dus wat kan je doen, even Googlen naar manieren om misschien wel 1000 backlinks te kopen en dan ben je klaar! Helaas, dat werkt niet (meer) zo. Google wordt alleen maar slimmer en slimmer, en ze kijken dan ook naar de waarde en scores van de websites die naar jouw website linken. Google is echter nu minder gevoelig voor het aantal backlinks dat komt van websites die zijn gemaakt voor het geven van backlinks. Ze ‘straffen’ je website zelfs als ze merken dat er minder kwalitatieve links naar jouw website linken.

    Interne links

    Dat kan je zien als een soort inhoudsopgave. Je website is een soort van spinnenweb, neem Websitetoday als voorbeeld. Het is zeer aan te raden als je spreekt over webhosting dat het woord linkt naar de pagina webhosting of mijn blog bericht over top 3 beste webhosting van 2020. Als je zelf een grote website hebt of bijvoorbeeld een webshop, is het gebruik van een broodkruimelpad aan te raden. Een broodkruimel is een route om terug te keren naar de homepagina. Je ziet ze veel bij webshops, bijvoorbeeld bol.com. Stel dat ik op zoek ben naar een nieuwe tablet, en ik kom op de pagina’s met alle tablets, staat dit bovenaan de pagina.

    Broodkruimels - Websitetoday.nl
    Broodkruimels – Bol.com

    Broodkruimels kan je via verschillende tools automatisch genereren. De Yoast plugin beschikt ook over de functie. Het is sterk aan te raden, het zorgt er namelijk voor dat er op elke pagina een broodkruimel link ontstaat oftewel, een interne link!

    Toch uitbesteden?

    Dit artikel beschrijft een fractie van de factoren die invloed hebben om hoger te scoren in Google. Maar het zijn wel de factoren waar je zelf direct invloed op hebt. Lijkt het je toch te ingewikkeld, of heb je er simpelweg geen tijd voor? Besteedt het uit! Websitetoday kan je helpen met het neerzetten van een sterke basis. O.a. door de bovenstaande kernwaardes te verbeteren. Maar ik ben ook van mening dat scoren in zoekmachines écht een vak apart is. Het is nou eenmaal een ongoing proces. De beste websites worden continue bewerkt en geüpdatet om de hoge ranking in Google te behouden. Zoek daarvoor een online marketing bureau, het is hen specialiteit om voor resultaat in Google te zorgen.

    Tip: SEO e-book

    SEO Boek

    Kijk ook eens naar het SEO boek Winnen in Google. Dit boek bevat een praktische handleiding met alles wat je moet weten over SEO om hoger in Google te komen. SEO is een echte

    wetenschap geworden. Hoe groter het internet groeit, des te moeilijker het natuurlijk wordt om op de eerste plek te belanden op termen met een hoge concurrentie. Google hanteert honderden factoren om de volgorde van deze resultaten te bepalen en in dit boek leer je de belangrijkste.

    Rick Memelink

    Rick Memelink

    Rick is eigenaar van Websitetoday.nl. Hij ontwikkelt WordPress websites met Elementor en heeft een achtergrond als sportleraar. De afgelopen jaren heeft hij veel cursussen en trainingen gevolgd in online marketing, webdesign en ondernemen. De vreemde combinatie van sport, lesgeven en webdesign maakt dat Rick een bijzondere 'kijk' heeft ontwikkeld op het realiseren van een nieuwe websites voor jou!

    FAQ

    Hoe maak ik mijn website snel?

    De snelheid van jouw website is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld de webhost, de bestandsgrootte van de afbeeldingen en hoeveel plugins je geïnstalleerd hebt op je WordPress website. Daarnaast kan je website gebruik maken van een caching plugin om de snelheid te verbeteren.

    Is SEO optimalisatie duur?

    Search Engine Optimization is gratis! Je kan zelf heel veel doen om je website hoger te laten scoren in Google. Als jij jouw website goed geoptimaliseerd hebt zal je hoger scoren in zoekmachines, en dus meer bezoekers aantrekken. Je kan ook bezoekers ‘kopen’ door te werven via online advertenties.

    Kan ik SEO zelf?

    Ja! Begin bij het zoeken naar relevante artikelen die geschreven zijn om beginners te helpen met SEO. Download verschillende gratis E-books die je via zoekmachines kan vinden. Begin met de basis elementen en probeer daarin verbeteringen te maken.

    Rick Memelink

    Rick Memelink

    Rick is eigenaar van Websitetoday.nl. Hij ontwikkelt WordPress websites met Elementor en heeft een achtergrond als sportleraar. De afgelopen jaren heeft hij veel cursussen en trainingen gevolgd in online marketing, webdesign en ondernemen. De vreemde combinatie van sport, lesgeven en webdesign maakt dat Rick een bijzondere 'kijk' heeft ontwikkeld op het realiseren van een nieuwe websites voor jou!

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Frits De Gooijer
      a month ago
      Rick has now made 2 websites for us! Diverse, professional, fast and completely made in the style for us! Super happy
    • Corlijn van Dijk
      4 months ago
      We are very satisfied with Websitetoday.nl! Rick thinks along well, is very involved and proactive. Recommended!
    • Roel Vreekamp
      7 months ago
      Cooperation, communication went very smoothly. Rick thinks along well and I am very happy with the results of my website
    • Yo Hogenhout
      8 months ago
      Listens carefully to the wishes and executes this perfectly. Thinks and actively participates. Recommended !!
    • Secretaris Victum
      a year ago
      The new KV Victum website has now been running for almost a year. We are very satisfied with the way Websitetoday has incorporated our wishes into the design. The accidental substantive knowledge in the field of korfball was a nice bonus. Furthermore, good cooperation and good consultation. Very practical that we have taken a strippenkaart
    Scroll naar top
    Informatie aanvraag
    We zouden het geweldig vinden om met jou samen te werken!
    Websitetoday.nl - Website laten maken in Driebergen?